Mikrosamochód Smyk
Nowoczesne felgi skoda prezentują się wyśmienicie w Skodzie Octavii
W latach 60. XX wieku dużą popularnością cieszyły się mikrosamochody.
Wiosną 1957 roku w jazdy testowe wyruszył mikrosamochód Smyk. Auto powstało w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Samochodowego w Warszawie.
Z założenia miał to być tani samochód rodzinny przeznaczony dla dwojga dorosłych osób oraz dwójki małych dzieci. Co ciekawe, wejście do pojazdu stanowiła odchylana klapa przednia.
Samochód nie został wyposażony w bagażnik, a na desce rozdzielczej znalazły się tylko niezbędne urządzenia, takie jak prędkościomierz, kontrolka ładowana akumulatora oraz przełącznik kierunkowskazów z kontrolką. Silnik motocykla Junaka M07 stanowił jednostkę napędową Smyka, który mógł się rozpędzić maksymalnie do 70 km/h.
Pojazd planowano produkować seryjnie w Szczecińskiej Fabryce Motocykli, jednak do tego nie doszło, ponieważ popularność zyskał Mikrus, który przekreślił szanse rozwoju innych mikrosamochodów. W rezultacie na polskie drogi wyjechało tylko 17 prototypowych egzemplarzy Smyków.
Dziś można oglądać Smyki w muzeach, między innymi w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie oraz w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.
Polecane artykuły
UE dba o środowisko?
Kilka lat temu głośno było o tak zwanym pakiecie klimatyczno-energetycznym, który wprowadziła na swoim obszarze Unia Europejska. Pakiet został przyjęty przez Parlament Europejski i przywódców krajów członkowskich UE w marcu 2007 roku. Pakiet został w skrócie nazwany „3×20” – nazwa odwołuje się do je
Fenomenalne auto zachodnie - Trabant
W Polsce nie brakuje pasjonatów Trabantów, których widok przywodzi na myśl epokę PRL-u. Każdego roku w różnych częściach kraju odbywają się zloty miłośników, co pokazuje ze legenda wciąż żyje. Auto potocznie nazywane „mydelniczką” czy też „trampkiem” w czasach PRL-u uchodziło za szczyt luksusu. Dzi